Działalnością Instytutu Edukacja - Rozwój - Praca jest organizacja i prowadzenie szkoleń oraz pozaszkolnych form kształcenia, umożliwiających zdobycie wiedzy, umiętności, kwalifikacji  i specjalizacji zawodowych, kształcenia kursowego dla osób bezrobotnych i zagrożonych bezrobociem, kształcenia zawodowego związanego  z uzyskaniem dodatkowych uprawnień, doskonalenia zawodowego oraz nauczania języków obcych.

Wizja: Poprzez tworzenie atrakcyjnej oferty szkoleń, wzrost ilości przeszkolonych osób, w nastepnych kilku latach oraz powiekszenie dotychczasowego obszaru terytorialnego działalności Instytutu.

Celami działania Instytutu jest rozpoznanie zapotrzebowania oraz przygotowanie i organizacja różnego rodzaju szkoleń, kursów, seminariów, konferencji, prowadzenie kształcenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego, odpowiadających potrzebom społecznym w tym zakresie. Realizacja celów odbywa się w różnych formach kształcenia pozaszkolnego oraz szeroko pojętej promocji tych form kształcenia wśród społeczeństwa.

Wyznaczone cele Instytut osiąga poprzez:

  • dokonywanie rozpoznania potrzeb w zakresie kształcenia pozaszkolnego wśród dzieci, młodzieży i dorosłych,
  • analizę rynku pracy i potrzeb w zakresie doskonalenia zawodowego wśród zakładów pracy, jednostek samorządu terytorialnego, organizacji pozarządowych oraz pozostałych osób fizycznych i prawnych,
  • ścisłą współpracę z Powiatowym Urzędem Pracy w Chrzanowie oraz z innymi powiatowymi i grodzkimi urzędami pracy w celu przygotowania i organizacji szkoleń dla osób bezrobotnych i zagrożonych bezrobociem,
  • promocję szkoleń i kursów ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych form nauczania języków obcych,
  • planowanie i organizowanie - zgodnie z wymaganiami rynku - właściwych  form kształcenia pozaszkolnego
  • zapewnianie właściwej kadry wykładowców do realizacji szkoleń i kursów,
  • zapewnianie szeroko pojętej promocji i informacji o zakresie prowadzonej działalności poprzez marketing i reklamę,
  • rekrutację uczestników kursów i szkoleń według określonych zasad,
  • ocenę wiedzy i umiejętności słuchaczy oraz potwierdzanie ukończenia danej formy kształcenia pozaszkolnego stosownym zaświadczeniem lub innym dokumentem, określonym właściwymi przepisami,
  • ocenę organizowanych szkoleń poprzez badania ankietowe, wywiady, zbieranie opinii - zarówno uczestników jak i zlecedoniawcow szkoleń,
  • dokumentowanie prowadzonej działalności w sposób wymagany dla typu placówki, jaką jest Instytut,
  • doradztwo zawodowe i specjalistyczne dla uczestników i zleceniodawców szkoleń oraz innych form kształcenia pozaszkolnego,
  • pozyskiwanie dodatkowych środków z Funduszy Unijnych, w szczególności z Europejskiego Funduszu Społecznego w celu podniesienia jakości świadczonych usług szkoleniowych oraz zwiększenia dostępności społeczeństwa do tych usług,
  • współpracę ze strukturami administracji publicznej, z jednostkami samorządu terytorialnego i ich jednostkami organizacyjnymi, podmiotami gospodarczymi krajowymi i zagranicznymi, organizacjami pozarządowymi  w sferze organizacj i prowadzenia szkoleń.